Selecteer een pagina

 

ADEMHALINGstechniek bij Pilates, Pilates heeft een specifieke ademhalingstechniek om te helpen bij de bewegingen en de spieractiveringen voor elke oefening. Bij het uitvoeren van Pilates ademhalen doen we het volgende:

  • inademen door de neus, de adem te regisseren in de zijkanten van de ribben, de ribben voel je uit elkaar bewegen wanneer je inademt, en naar elkaar toe wanneer je uitademt
  • Uitademen door de mond, waardoor de ribben weer naar binnen bewegen
  • Rustig in, niet te diep, rustig uit, ontspannen, zonder spanning op de kaak
  • bij het uitademen probeer je de longen zo leeg mogelijk te maken

 

Voor iedere Pilates beweging is er een adem in of uit die de beweging begeleidt. Er is ook een specifieke techniek om te ademen die moet worden gebruikt bij het uitvoeren van de oefeningen. De belangrijkste spieren waar we ons op richten in de Pilates, die bij de ademhaling zijn betrokken zijn: de spieren van het middenrif en schuine buikspieren. Het middenrif scheidt de borst- en buikholten. Het middenrif contracteert bij inademing, en de buik stijgt een klein beetje. Bij de uitademing door de neus, zal de lucht langzaam de borst verlaten, waardoor het middenrif weer even ontspant.

Er zijn een aantal redenen waarom deze techniek van de ademhaling wordt gebruikt in Pilates. Het vergemakkelijkt de juiste spieractivering, en verhoogt de veiligheid van de oefeningen. De reden waarom het belangrijk is om  te concentreren op de ademhaling in de zijkanten van de ribben (in plaats van de lagere maag) is dat dit helpt om de buikspieren geactiveerd te houden bij het uitvoeren van de oefeningen. Als u de ademhaling lager in de maag, de buik breidt, zal het moeilijker worden de buikspieren aan te spannen tijdens de oefeningen, welke alle oefeningen in de Pilates ondersteunen. Een andere reden waarom we de adem in de zijkanten van de ribben is ter voorkoming van ondiepe ademhaling in de bovenste borst, waardoor de spieren van de nek- en schouderklachten te gespannen. Onderzoek heeft aangetoond dat het bekken ook gemakkelijker te activeren is wanneer je op deze manier inademt.

Het ademen in een beweging is ook een van de meest krachtige tools in het kalmeren van de geest. Door je te focussen op je ademhaling is er namelijk ook niet de mogelijkheid om je te richten op andere dingen, maar in plaats daarvan richt je je op je lichaam en spieren.

Elke oefening bij Pilates impliceert een bepaald ademhalingspatroon waardoor de oefening verbetert, daarnaast helpt de ademhaling bij het leveren van zuurstof naar de spieren en verwijdert het afvalstoffen.