Een van de belangrijkste oorzaken van rugklachten is een verkeerde houding, zowel zittend als staand.

We hebben altijd aangeleerd dat wanneer we zitten, we onze knieën in een hoek van 90 graden moeten houden, en onze rug tegen de leuning van de stoel. Maar is dat wel de beste houding? Heb je er wel eens bij nagedacht wat er met je organen gebeurt wanneer je zit. Waarschijnlijk zit je nu ook, nu je dit. Hoe is je rug nu? Recht, of gebogen? En je nek? Grote kans dat je met een voorovergebogen rug zit, nek gebogen, en schouders hangen ook mee naar voren. Ingezakt kun je het ook noemen. Dat houdt ook in dat er in je buik weinig ruimte overblijft, waardoor je organen op elkaar gaan zitten. Dat vinden ook je organen niet fijn, ze willen juist ruimte om te ademen. Dat willen we zelf toch ook?

Wat is nu een goede houding? Een goede houding, is een houding met een actieve, rechte rug, en ruimte in je buik.

Wanneer je zit raad ik je dan ook aan om niet op een stoel te gaan zitten, maar juist op een kruk of zelfs op een zitbal. Wanneer je daarop gaat zitten, ga je automatisch rechter zitten, en activeer je je rug, ook is er zo ruimte voor je organen. Je knieën hoeven dus ook helemaal niet in die 90 graden te staan. Ook kinderen adviseer ik altijd op een bal te gaan zitten, het liefst ook op school, dat zou zo goed voor ze zijn.

In de Pilates leer ik mensen aan om tijdens de les het bekkenbodem aan te spannen, de navel in en op te trekken, de schouders naar achter te trekken en je kin een beetje in te trekken. Zo creëer je een actieve, rechte rug. Uiteraard ga je niet de hele dag zo door het leven, dat doe ik ook niet, maar wat wel haalbaar is, is er aan te denken om je rug goed recht te maken, en je nek in het verlengde van je rug te houden. Vaak hebben we de neiging om onze nek naar voren te duwen. Probeer jezelf maar steeds zo lang mogelijk te maken, dan zul je ook merken dat je billen wat naar achter willen, dat mag ook. Je hoeft je billen niet in te trekken of bekken naar achteren te kantelen, het is geen ballet.

Vroeger zeiden we dat we de rug in een s-curce zouden moeten houden, maar de houding met de minste kans op klachten is de j-curve. Je billen een beetje naar achteren, en je rug lang en recht met je nek er recht bovenop. Probeer hier steeds aan te denken, dan wordt het op den duur automatisme.