Hoe verbeter je flexibiliteit en mobiliteit, en wat kun je verwachten van de cursus.

 

De beweeglijkheid van je lichaam is een samenwerking van gewrichten, pezen, spieren en bindweefsel. Om je lijf flexibeler te maken is het belangrijk om van binnen naar buiten te werken. Wanneer je gewrichten vastzitten, kun je nog zoveel op je spieren gaan werken, maar die komen niet losser of worden langer wanneer je niet bij de kern begint. Je kunt je spieren namelijk niet verlengen wanneer je gewrichten niet mobiel zijn. Dus eigenlijk is het belangrijk om eerst te zorgen dat die mobieler worden, dat wil zeggen dat ze makkelijker bewegen. Het losmaken van je gewrichten heeft alles te maken met je bindweefsel. Wanneer je bindweefsel wat om je gewrichten en spieren zit, vastzit, kom je niet in beweging. Daarom start je bij de cursus ook altijd met het losmaken van de gewrichten en je diepe bindweefsel. Dit doe je door ruimte te maken tussen je wervels, en in je schouder- en heupgewricht. Pas wanneer daar ruimte is, ga je verder naar buiten werken, door je bindweefsel los te maken waarin ook je spieren zitten. Je spieren en bindweefsel zijn namelijk met elkaar verbonden.
Het langer maken van je spierfascie (bindweefsel) doen we door verschillende manieren van stretchen. Namelijk: statisch, dynamisch en de PNF-stretching. Op deze 3 manieren kun je de spieren en het bindweefsel daaromheen elastischer maken.

Dynamisch rekken is het maken van gecontroleerde bewegingen over de gehele lengte van een spier, bewegend stretchen dus, niet te verwarren met verend stretchen, dat is iets anders.
Bij statisch rekken wordt een spier geleidelijk tot maximale lengte uitgerekt en gedurende een korte periode in deze positie vastgehouden.
Dan is er nog de PNF-stretching. Deze techniek wordt ook de contract-relax methode genoemd. De spier wordt een aantal seconden vastgehouden en geeft tegendruk, vervolgens wordt de spier op een uitademing ontspannen, waardoor je hem langer kunt maken.
Dit geeft meteen een duidelijk resultaat.

Ben je nu nieuwsgierig geworden, meld je dan aan voor de 4-weekse cursus Pilates flexibiliteit, en bekijk wat het jou op gaat leveren.

Meld je aan via onderstaande link:

 

 

 

Pilates