Gisteren was alweer de tweede les van de beginnerscursus pilates, een cursus die ik begonnen ben omdat ik merk dat het fijn is wanneer mensen de basis van pilates snappen en een beetje onder de knie hebben voordat ze een vaste les in gaan. Natuurlijk is het altijd mogelijk om zonder de beginnerscursus aan een les te beginnen, maar deze cursus biedt de mensen een prettige instap naar een reguliere les.

11 leuke vrouwen tussen de 40 en 65 jaar startten vorige week een beetje onzeker met de cursus. Ook ik vond het best spannend omdat het weer iets nieuws was, en er 11 nieuwe gezichten vol spanning en nieuwsgierigheid stonden te wachten op hetgeen ik ze zou gaan vertellen en leren.

Les 1 stond in het teken van de ademhaling, en mijn god wat is dat lastig ademhalen, tenminste als je het goed wil doen. Ik leerde ze de pilatesademhaling aan, die niet in de buik, maar in de flanken zit. Met de flankademhaling  kan je namelijk je buik- en bekkenbodemspieren aanspannen, waardoor je kracht bij je oefening kan zetten. Meteen werden een aantal vrouwen zich bewust van hun manier van ademen, waar zit die bij mij eigenlijk? En hoe span je eigenlijk je bekkenbodemspier en de diepe dwarse buikspier aan? Gelukkig gingen de vrouwen aan het eind van de les tevreden en voldaan naar huis. Een mooie opmerking die ik onthouden heb was:  ‘ ik leerde juist van mijn therapeut hoe ik de bekkenbodem steeds aan moest spannen, maar deze manier vind ik veel prettiger’.

Les 2 zijn we de les begonnen met wat kletspraat; hoe is het gegaan deze week, zijn er vragen, heb je wat geoefend met het ademen? De hoeveelheid vrouwen die werkelijk geademd hadden deze week, liet te wensen over… ze stonden er gelukkig wel weer allemaal…

Na mijn interessante anekdote over een lege accu in Wormer omdat ik gewoon de lampen aan had laten staan terwijl er een hele harde alarmpiep afging om mij dit even te melden (Oh zal wel zijn omdat de deur open staat…), ben ik begonnen met de les. Terugpakken naar de ademhaling en daarbij uitleg over de houding bij Pilates, wat is het verschil tussen een BBB-oefening en Pilates, en we zijn voorzichtig begonnen met de eerste pilatesoefeningen; de hundred, de roll up en de brug.

Hoe meer ik vertelde, hoe meer de damees er achter kwamen hoe moeilijk Pilates is. Pilates leer je namelijk echt niet in 1 week, ook niet in 1 maand, het heeft tijd nodig, het moet in je lichaam groeien. Daarom ben ik heel benieuwd hoe het met de vrouwen over drie weken gaat, wanneer de cursus voorbij is, en ze de belangrijkste informatie over Pilates geleerd hebben…..

Feit is dat ik enorm geniet van de lessen, en ik hoop de vrouwen zo veel mogelijk mee te geven.

Succes dames, tot volgende week!