Vandaag stond in het nieuws: bewegen en blijven werken een goede preventie tegen rugklachten.
Daarnaast stond er ook dat er vaak veel geld verdiend wordt aan behandelingen, die vaak niet eens helpen.
Lage rugklachten ontstaan door verschillende oorzaken. Stress, een verkeerde houding, veel zittend werk of verzwakte spieren kunnen allemaal een oorzaak zijn. Vaak is het ook een combinatie.

Ik zelf heb ook jarenlang last gehad van lage rugklachten. Na mijn zwangerschappen (3) kreeg ik steeds vaker last van mijn onderrug. Op 1 specifieke plek had ik altijd last, wanneer ik lang aan het autorijden was kreeg ik last, wanneer ik op de bank zat s’avonds moest ik steeds even anders gaan zitten, na het sporten (waarbij ik veel sprong) hand ik vaak last en ik kon niet meer op mijn buik slapen. Verschillende keren ben ik bij de fysio geweest, waar ik een massage kreeg, gekraakt werd of oefeningen kreeg om thuis te doen. Natuurlijk hielp dat, maar vaak was dat maar voor korte tijd. Ook kreeg ik een zooltje in mijn schoenen, waardoor ik rechter zou gaan lopen, en minder last kreeg. Ook dit hiep maar beperkt.

Voor mij zijn de klachten uiteindelijk pas gestopt toen ik startte met Pilates. Pilates zorgt er namelijk voor dat je houding verbetert, je rugspieren sterker worden, en je werverkolom soepel blijft. Binnen een half jaar was ik van mijn klachten af. Maar waardoor komt dat nu? En hoe zit een Pilatesles in elkaar.

Iedere Pilatesles start met het opzetten van je Powerhouse. Daarna begin ik met het losmaken van alle spieren en gewrichten, dit door ze los te draaien en te stretchen. Hierdoor worden je spieren warm, je gewrichten komen los, en je bereid je lichaam wordt voor op de oefeningen die na de warming up aan bod komen. Daarna starten we met de oefeningen die allemaal ondersteund worden door een actief Powerhouse (actieve bekkenbodem, buikspieren en rugspieren). Door dit actieve Powerhouse en doordat je de oefeningen langzaam doet kun je de oefeningen gecontroleerd doen, is je houding beter, en kun je de uitvoering van de oefening perfectioneren, waardoor de oefeningen effectiever zijn. De oefeningen zijn zowel dynamisch (bewegend) als statisch (lang in dezelfde houding blijven). Dit alles zorgt voor sterke spieren en gewrichten, en de kans op blessures en andere klachten verminderd. Je bent dus preventief bezig, waardoor je niet naar een specialist hoeft. En minder specialistenbezoek betekent op den duur ook lagere zorgkosten, tenminste als we
allemaal zo slim zijn om gewoon te gaan bewegen!