Waarom hebben wij Nederlanders zo vaak rugklachten?

Rugklachten, een veel voorkomend probleem in onze Westerse Wereld. Maar hoe komt dat nou dat wij daar zo vaak last van hebben, en hoe kan je deze voorkomen.

De oorzaak van rugklachten

Wanneer een baby geboren word, bestaat het lijfje uit botten, gewrichten en spieren die nog allemaal moeten groeien en/of ontwikkelen. Een baby word op de buik gelegd, en door het hoofd en benen op te tillen, traint de baby zijn rug, de spieren in de rug worden zo sterker. Daarna drukt het kind zich omhoog, gaat hij kruipen, zitten, en leert hij lopen. Allemaal oefeningen waarbij je je rugspieren gebruikt.

Wanneer een  dreumes leert zitten, zie je ook altijd dat kinderen helemaal recht zitten met hun rug. De spieren in de rug worden optimaal gebruikt.

Maar wat gebeurt er op het moment wanneer kinderen kunnen zitten, en mee aan tafel gaan eten. Ze worden op een stoel met rugleuning gezet.  Wanneer je op een stoel zit, ga je met je rug tegen de leuning zitten, en ontspan je je rugspieren. Het gevolg is dat je rugspieren verzwakken. En zo gaat het ook verder in ons leven. Op school worden kinderen bijna de hele dag op een stoel gezet, en wanneer je gaat werken, en zittend werk hebt, krijg je een luxe bureaustoel met uiteraard een fijne rugleuning. Het gevolg is dat de spieren in de rug niet meer genoeg aangesproken worden, en dus zullen verzwakken. Ook gebeurt het vaak dat er een verkeerde houding aangenomen wordt, waardoor de wervelkolom scheef gaat groeien.

Rugklachten tegengaan bij kinderen

Hoe kun je dit nu tegengaan bij kinderen. Wat voor kinderen eigenlijk heel goed is, is om op een zitbal te zitten.  Op deze manier moet je recht gaan zitten, waardoor je rug actief is. Ook hou je met je buik- en bekkenbodemspieren de bal op zijn plek, waardoor je deze spieren automatisch mee activeert.

Rugklachten tegengaan met Pilates

In mijn Pilatesles komen ook veel mensen met rugklachten, en dat is logisch. De rug wordt in een pilatesles sterker gemaakt door bij iedere oefening de Multifidus, dat is de spier die om je wervelkolom gedraaid zit, aan te spannen. Door je schouderbladen naar achter en omlaag te duwen, span je de Multifidus aan, en maak je een holle rug. Een holle rug is bij Pilates een sterke rug.

Dus je kan zowel preventief als repressief kiezen voor Pilates om je rug sterker te maken. Wanneer je al last hebt, zal je merken dat de klachten minder worden. Wanneer je nog geen last hebt, is het altijd goed om je rug sterker te maken om klachten te voorkomen.

Ook rugklachten tegen gaan door Pilates lessen bij mij te volgen?

Dat kan in Deurne bij Sportcentrum Ames.
Meldt je aan via facebook of stuur mij een berichtje via het contactformulier.