Wat kan je zelf doen om rugklachten te voorkomen of te verhelpen:

Drink veel water, je tussenwervelschijven staan voor een groot deel uit water, hierdoor geleiden ze de beweging goed. Wanneer je te weinig drinkt zal de vochtbalans verstoort worden en daardoor zal de beweegbaarheid verminderen.

Zorg voor een goed lichaamsgewicht, de druk op de rug is in het dagelijks leven al groot, laat staan als er nog een flink extra gewicht op drukt.

Beweeg veel. Ga ieder half uur even staan, beweeg je rug zijwaarts, naar voor en achter, roteer je wervelkolom, en kantel je bekken.

Zorg voor een goede houding. Je rug recht is recht, je wervels staan op elkaar, je kin trek je een beetje naar achter.

Houd je rug recht wanneer je gaat zitten, of kies voor een kruk, of zelfs bal om op te zitten.

Let op bij het tillen. Span je bekkenbodem, buikspieren en multifidus aan, of zak goed door je knieën.

Stress heeft ook invloed op rugklachten, dus probeer dat te vermijden.

Zorg voor een goed kussen wanneer je slaapt

Doe pilates! De Childspose hierboven is een fijne oefening op je rug even lekker te rekken en te ontspannen. Wanneer je ook nog probeert om naar je onderrug te ademen, masseer je tevens je onderrug.

Masseer je rug met een foamroller, zo houdt je je oppervlakkige bindweefsel soepel.