Wat houdt de Pilates Beginnerscursus in?

Veel mensen die de eerste keer in een pilatesles komen, zullen beamen dat je Pilates niet in 1 les leert. De oefeningen bij Pilates lijken namelijk op het eerste gezicht vrij makkelijk, maar wanneer je ze goed uit wilt voeren, komt er stiekem heel veel bij kijken.

Het allerbelangrijkste, maar ook het allerlastigste bij pilates is je ademhaling. De ademhaling bij Pilates zit namelijk niet in de buik, maar in de flanken, dus het is belangrijk dat je leert te ademen naar je flanken. Daarnaast moet je weten wanneer je inademt en wanneer je uitademt. De oefeningen bij pilates kunnen beter uitgevoerd worden wanneer je kracht zet op een uitademing. Dan moet je er nog aan denken om in te ademen door je neus, en uit door je mond.

Vaak worden mensen in de eerste les van de beginnerscursus pas bewust van hun manier van ademen. Waar zit bij mij eigenlijk de ademhaling? in de borst, in de buik, wordt bij een ademhaling je buik nu platter of komt je buik naar voren…. En wanneer je je daar bewust van bent, dan gaan we de ademhaling ook nog omgooien naar de flanken. Super lastig dus, en je begrijpt dat je dit niet in 1 les aanleert. De gehele beginnerscursus zal er dus aandacht besteed worden aan de ademhaling, en de verschillende manieren van ademhalen.

Daarnaast is de houding bij Pilates het tweede wat belangrijk, maar ook lastig is. Wat is nu een goede houding, hoe houd je je rug, hoe span je de bekkenbodem en de buikspieren aan, wat doe je met je schouders. Houding en ademhaling is hetgeen wat de gehele beginnerscursus aan bod komt, maar ook bij iedere pilatesles die je in je verdere leven gaat volgen….

Pas wanneer je de ademhaling en houding onder de knie hebt gaan we over naar stap 3, de oefeningen. Ook bij de oefeningen komt het vrij nauwkeurig, de oefeningen kunnen pas goed uitgevoerd worden wanneer de ademhaling en de houding juist is, en daarbij komt dan nog de juiste techniek van de oefeningen. Als je dit allemaal goed doet, dan pas merk je hoe zwaar pilates eigenlijk is, en hoe moeilijk. Maar doe je het goed, dan is het ook o zo goed en fijn voor je lichaam. Je lichaam wordt sterker, soepeler, je ontwikkelt balans, je wordt je bewust van je lichaam en leert je sterke en zwakke kanten kennen, soms kom je er ineens achter wat misschien de oorzaak is van een bepaalde klacht of merk je dat je eigenlijk best sterk bent.

En wanneer je de pilates beginnerscursus afgerond hebt, zal je merken dat het instappen in een vaste les heel prettig verloopt, je hebt namelijk de belangrijkste kennis en vaardigheden al in huis. Maar mocht je niet de overstap naar een vaste les willen maken, dan nog heb je niks verloren, want de basisbeginselen die je geleerd hebt, zal je altijd meenemen in je dagelijkse leven.

De cursus duurt 5 weken. meer info, na de recensies

Pilates voor Beginners. 5 lessen voor 35,00 p.p early bird, daarna 37,50

Helmond data: 19, 26 november, 3, 10 en 17 december, 20.00 – 21.00 uur

aanmelden via de link, of mail naar info@pilatesnl.nl

https://widget.eversports.com/w/bppckk?event=133434&type=course

Deurne data: 11, 18, 25 januari, 1 en 8 februari, 10.00 – 11.00 uur

aanmelden via de link, of mail naar info@pilatesnl.nl

https://widget.eversports.com/w/bppckk?event=133434&type=course