Power…. een veel genoemde term dezer dagen… powervrouw, girlpower, powerbank, powerpoint allemaal samenstellingen met het woord power er in.  Net zoals in al deze termen verwijst het woord Power in Powerhouse ook naar kracht. Je Powerhouse is dus de plek in je lichaam waar je kracht vandaan komt.

Basis van Pilates

Je powerhouse is de basis bij Pilates,  de basis van iedere oefening, ze noemen het ook wel je spiercorset. Die basis creëer je door een aantal spiergroepen op de juiste manier aan te spannen.

Namelijk:  de dwarse buikspier (Transversus Abdominis), de spier die door je wervelkolom loopt (Multifidus), de bekkenbodemspier (Pelvic Floor) en het middenrif (Diafragma). 
Zij werken samen om het bekken en de wervelkolom te stabiliseren.

Stap voor stap leg ik je uit hoe je nu je Powerhouwe aanspant:

Stap 1: Zet je voeten op heupbreedte. Om je heupbreedte te meten kun je een vuist tussen je twee grote tenen zetten, en wanneer je tenen aan beide kanten je vuist raakt, dan is dat je heupbreedte.

Stap 2: je knieën zijn uit het slot. Licht gebogen dus.

Stap 3: je trekt je bekkenbodem in. Dit doe je door je plas op te houden.

Stap 4: je gaat je schuine buikspieren aanspannen. Dit doe je door je navel in en op te trekken. Stel je voor dat je je riem een beetje strakker trekt, dan trek  je je navel ook in. Nu moet je er nog voor zorgen dat je je navel ook omhoog trekt. Je merkt dat je in dat geval meteen een beetje meer rechtop gaat staan.

Stap 5: je draait je schouderbladen naar achter en omlaag. Op deze manier creeer je een holle rug, waardoor je de multifidus (de spier om je wervelkolom) aanspant. Bij pilates is een holle rug een sterke rug.

Ademhaling

Nu heb je je powerhouse aangespannen, en stappen we over naar de ademhaling.

Omdat de ademhaling bij Pilates niet in je buik kan zitten, doordat je je hele core aangespannen hebt, adem je niet in je buik, maar naar je flanken toe.

Je flanken liggen onder je borst, aan de zijkant bij je ribben.

Wanneer je nu inademt (door je neus) komen je flanken naar voren, bij een uitademing (door je mond) wordt je borst weer platter.

Probeer t maar eens uit, je kunt ook het filmpje hierboven eens bekijken.

Succes!

Interesse om meer te leren over je Powerhouse en Pilates lessen bij mij te volgen?

Dat kan in Deurne bij Sportcentrum Ames.
Meldt je aan via facebook of stuur mij een berichtje via het contactformulier.