Wat is Pilates?

Wat is Pilates?

Pilates is een functionele training die er voor zorgt dat je werkt aan de verbetering van je lichamelijke en mentale conditie. Met lichamelijke conditie bedoel ik: de flexibiliteit en mobiliteit van je gewrichten, de flexibiliteit en kracht van je spierbindweefsel, coördinatie van je bewegingen, core-stabiliteit en core-kracht en balans in lichaam en geest. Al deze facetten komen terug in 1 les Pilates. Dat is ook de reden waarom Pilates wereldwijd een van de meest populaire trainingen van het moment is.

Om een idee te krijgen hoe de van les van Pilatesnl gaat, geef ik hieronder een korte uitleg:

De les van Pilatesnl start als eerste met het opzetten van je powerhouse. Je powerhouse, is het activeren van je bekkenbodem, je buikspieren en je rugspier. Daarnaast zorg je ervoor dat je ademhaling naar je borst gaat, zodat je de oefeningen optimaal uit kunt voeren. Iedere les nemen we even de tijd om de juiste ademhaling te oefenen, zodat je er aan gaat wennen, en het op den duur automatisme wordt.

Na het opzetten van je powerhouse gaan we over naar de warming up. Van boven naar onder maken we het hele lijf los, zowel de spieren als de gewrichten. Dit doen we gecontroleerd en rustig met aandacht voor de ademhaling.

Na de warming up, die ongeveer 15 minuten duurt, gaan we over op de oefeningen. Iedere oefening bij Pilates is vanuit een actief Powerhouse, oftewel een actief core, dit zorgt ervoor dat je een goede controle over je lichaam kunt houden, waardoor je de oefeningen nog beter uit kunt voeren. Ook het rustig tempo van de oefeningen, en de manier van ademhalen draagt bij aan de controle over de oefeningen. Bij de lessen van Pilatesnl zorgen we eerst altijd voor mobiliteit in het gewricht, daarna gaan we over op de grote spiergroepen, en diepe spierlagen, als laatste werken we aan de wat kleinere spiergroepen en oppervlakkige spierlaag. Door op deze manier te werken, zorg je eerst voor ruimte om je beweging zo groot mogelijk te maken, daarna versterk je de diepe spierlaag, en als laatste versterk je de bovenste spierlaag. Een workout van binnen naar buiten.

Pilates is een training welke voor iedereen toegankelijk is, voor mannen en vrouwen, voor jong en oud. Ik heb mensen van 18 en van 75.  De reden daarvan is dat je alle oefeningen aan kunt passen op ieder niveau. Iedereen werkt op zijn eigen tempo, zoekt zijn eigen grenzen op. Luisteren naar je lichaam, en focussen op jezelf zijn dan ook een van de belangrijkste basisvoorwaarden van de les, als je dat doet, dan gaat de rest vanzelf.

Een keer vrijblijvend een gratis proefles volgen? Bij tabblad contact, kun je je inschrijven, of een vraag stellen.

lees de recensies van enkele leden: