Wat is Pilates?

Pilates is een functionele training die er voor zorgt dat je werkt aan de verbetering van je lichamelijke en mentale conditie. Met lichamelijke conditie bedoel ik: de flexibiliteit en mobiliteit van je gewrichten, de flexibiliteit en kracht van je spierbindweefsel, coördinatie van je bewegingen, core-stabiliteit en core-kracht en balans in lichaam en geest. Al deze facetten komen terug in 1 les Pilates. Dat is ook de reden waarom Pilates wereldwijd een van de meest populaire trainingen van het moment is.

Wat de bewegingsmethode van Pilates bijzonder maakte, is dat Pilates er in geloofde dat elke beweging vanuit een centraal punt komt, namelijk je core, het centrum van je lichaam. Als je de spieren van je centrum goed aanspant, zou dat ten goede komen aan de gewrichten waardoor we minder last van slijtage krijgen.

Pilates noemde dat centrum, het ‘powerhouse’.

Het powerhouse kan je omschrijven als alle spieren van je romp, met als belangrijkste spieren de m. transversus abdominis (de diepe dwarse buikspier), de bekkenbodemspieren, het middenrif en de rugspieren. Deze spieren houden de romp bij elkaar. Wanneer deze spieren op de juiste manier aangespannen worden, zal je meer kracht aan iedere beweging toe kunnen voegen, en beweeg je op een veilige manier.

De zes principe van Pilates zijn:

Concentratie,

Centrum

Controle

Nauwkeurigheid

Ademhaling

Vloeiende beweging

Pilates is een body en mind-methode. Door de basisprincipes toe te passen, zal de focus op je lijf en hoofd zijn, de concentratie zorgt voor de goede uitvoer van de oefeningen. Is dat niet aanwezig, heeft het meteen effect op de techniek en de oefening.

Een les Pilates start met het opzetten van een goede basishouding en ademhaling. De ademhaling start in de buik om eerst wat lichaamsbewustzijn te creëren.

Daarna begint de warming. Van boven naar onder maken we het hele lijf los en warm, zowel de spieren als de gewrichten. Dit doen we gecontroleerd en rustig met aandacht voor de ademhaling. Wanneer het lijf geactiveerd is, gaan we over naar de kern.

In de kern is de flankademhaling van belang. Daarom zal er eerst aandacht besteed worden aan de flankademhaling.

Iedere oefening bij Pilates start vanuit een actief Powerhouse, oftewel een actief core, dit zorgt ervoor dat je een goede controle over je lichaam kunt houden, waardoor je de oefeningen nog beter uit kunt voeren. Ook het rustig tempo van de oefeningen, en de manier van ademhalen draagt bij aan de controle over de oefeningen. Bij de lessen zorgen we eerst altijd voor mobiliteit in het gewricht, daarna gaan we over op de grote spiergroepen, en diepe spierlagen, als laatste werken we aan de wat kleinere spiergroepen en oppervlakkige spierlaag. Door op deze manier te werken, zorg je eerst voor ruimte om je beweging zo groot mogelijk te maken, daarna versterk je de diepe spierlaag, en als laatste versterk je de bovenste spierlaag. Een work out van binnen naar buiten.

Pilates is een training welke voor iedereen toegankelijk is, voor mannen en vrouwen, voor jong en oud. Ik heb mensen van 18 en van 75.  De reden daarvan is dat je alle oefeningen aan kunt passen op ieder niveau. Iedereen werkt op zijn eigen tempo, zoekt zijn eigen grenzen op. Luisteren naar je lichaam, en focussen op jezelf zijn dan ook een van de belangrijkste basisvoorwaarden van de les, als je dat doet, dan gaat de rest vanzelf.

Een keer vrijblijvend een gratis proefles volgen? Mail naar info@pilatesnl.nl 

 

lees de recensies van enkele leden: