95% van de rugklachten aspecifieke rugklachten, dat wil zeggen dat het klachten zijn zonder duidelijk aantoonbare redenen.

Veel mensen hebben tegenwoordig last van rugklachten, zo’n 90% van de Nederlandse bevolking.
Hoe dit komt, dit heeft alles met onze leefstijl te maken. We zitten te veel, en bewegen te weinig. Wanneer je een fulltime kantoorbaan hebt, zit je al zo’n 36 uur in de week, tegenwoordig zijn er steeds meer kantoren met plekken waar je ook kunt staan, maar wanneer ik de kinderen op school zie, merk ik dat ze nog steeds erg veel zittend werken, en weinig wandelen. We zitten bij het eten, we zitten s’avonds op de bank, we zitten wanneer we naar een verjaardag gaan, we zitten bij een voorstelling, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet voor niks zeggen ze: ‘zitten is het nieuwe roken’.
Al dat zitten zorgt ervoor dat ons lichaam vastroest. Maar ook lang in dezelfde houding staan geeft weer klachten. Ons bindweefsel komt vast te zitten, de wervelkolom zakt in, en je organen drukken op elkaar.
Dit vastzitten van de rug zorgt voor een stijve rug, en een stijve rug geeft vaak klachten.

Een slechte lichamelijke conditie zorgt voor rugklachten. Denk hierbij aan overgewicht, roken en te weinig dagelijkse beweging.

Een verkeerde houding zorgt ook voor rugklachten.

Te veel bewegen kan natuurlijk ook voor overbelasting zorgen, waardoor je ook klachten krijgt. De kunst is dan ook voor balans en regelmaat te zorgen, en af en toe ook rust voor je lichaam, zodat er geen overbelasting van spieren, gewrichten en tussenervelschijven of zenuwen ontstaat. Ook een verkeerde manier van bewegen kan funest zijn. Daarom hamer ik in mijn lessen ook zo op techniek.

Te zwakke buikspieren, waardoor de rug te veel belast wordt, omdat de buikspieren te weinig belasing over kunnen nemen. Of juist te zwakke rugspieren.

Meestal denkt men bij rugklachten vooral aan lichamelijke oorzaken. Toch kunnen ook psychische problemen een oorzaak zijn van lage rugpijn. Wanneer je met stress kampt, verhoogtdespierspanning in je lichaam en kunnen er rugklachten ontstaan. Wanneer je stress hebt, heb je ook snel de neiging om je schouders op te trekken, je handen te verkrampen of verkrampt te slapen. Dit alles heeft geen positieve invloed op je rug. Daarnaast kan spanning een lichamelijke klacht in stand houden of verergeren. En een hele belangrijke, die we ook niet mogen vergeten is een verkeerde ademhaling.

Daarom Pilates Rugfit. Zie link!

https://www.pilatesnl.nl/pilates-rugfit-houdt-cursus/