Hatha Yoga

Hatha Yoga is een vorm van Yoga waarbij de yogahoudingen en variates zorgvuldig worden opgebouwd en je bewust contact maakt met je lichaam, maar ook met je gevoel en je bewustzijn. De adem wordt gebruikt om de bewegingen te begeleiden en je aandacht te bundelen. Je aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent. Een hathayogales bevat staande, zittende en liggende houdingen. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. De oefeningen kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden. Je gaat zelf op zoek naar wat voor jou de juiste evenwicht is tussen ontspanning en kracht. Ontpannings-  en meditatie oefeningen zijn onderdeel van de les, , waardoor een complete ervaring ontstaat.

In India, de bakermat van de yogatraditie, bestaat een eeuwenlange ervaring met technieken om het denken te leren kennen en beheersen. De oude yogi’s wisten al hoe de mens de neiging heeft de eigen bewustwording te blokkeren en hoe we deze blokkades kunnen leren doorgronden. Door toegewijde beoefening kan het persoonlijk inzicht groeien.

Wat is Yoga

Yoga is een woord afkomstig uit het sankriet (oud indiaans). In het Nederlands zouden we het woord yoga kunnen vertalen als ‘verbinding’. Yoga is het verbinden van alle delen van jezelf: je lichaam (fysiek), je hoofd ( mentaal, het denken), het hart (emotie en voelen) en je ziel. Yoga is een levensstijl waarbij je verschillende oefentechnieken gebruikt om te ‘bloeien’ in het leven en de beste versie van jezelf te worden. Door middel van ademhaling oefeningen, lichaamshouding (asana’s), concentratie oefeningen en meditatie brengt yoga eenheid in het lichaam en de geest. Yoga leert ons om lichaam, geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen geven kracht en energie en zorgen voor een algeheel prettig gevoel van ontspanning en een kalmerende gemoedtoestand als resultaat.

Wanneer je op zoek bent naar een actievere vorm van Yoga adviseren we je de Hatha Yoga te gaan volgen, ben je meer op zoek naar ontspanning in de spieren, adviseren we Yin yoga. 

Beide yogavormen sluiten heel mooi aan op elkaar.

 

 

Yin Yoga

yin yoga een zachte, langzame, meditatieve vorm van yoga. In yin yoga worden de posities langer vastgehouden. Yin yoga brengt ontspanning, ruimte, flexibiliteit en verstilling, zowel mentaal als fysiek.

In tegenstelling tot de meer dynamische yogastijlen (Yang Yoga) is het doel van Yin Yoga niet het versterken of activeren van de spieren, maar juist deze te ontspannen. Door de houding langer vast te houden en door te ontspannen, treedt er effect op in de dieperliggende delen van het lichaam, en wordt het bindweefsel gestimuleerd. Het bindweefsel zit als een soort web om de onderdelen in het lichaam: organen, spieren, bloedvaten, pezen enz. Het zorgt voor stevigheid van het lichaam, flexibiliteit, bescherming en steunt. Bindweefsel wordt veilig gestimuleerd, gehydrateerd en versterkt, wanneer er gedurende een langere periode continue druk wordt uitgeoefend. Daarom houd je in Yin Yoga een zittende of liggende houding (asana) minstens 5 minuten of langer aan, waarin je je spieren wilt ontspannen. Hierdoor voel je je lichter, flexibeler (gehydrateerd) en ervaar je een algeheel gevoel van welzijn. Een yin yogales is in zijn totaal goed voor gewrichten, bindweefsel, ligamenten en botten, en kalmeert het zenuwstelsel. Yin yoga stimuleert ook je energetische lichaam, doordat bepaalde meridianen worden gestimuleerd in de houdingen.

 

Yin yoga is een fantastische vorm van yoga als tegenhanger van de drukte die we allemaal dagelijks ervaren. Doordat een houding voor langere tijd wordt aangehouden is er tijd om grenzen te ontdekken, stil te worden en dieper te voelen wat er is in het lichaam. Er is focus op mindfulness en ademhaling in de houdingen, waardoor enige opgekomen weerstand geobserveerd kan worden. De stilte en zachtheid kunnen je dus heel erg bij jezelf brengen en je hebt tijd om te zien welke inzichten er soms naar boven komen. Tijd om te oefenen met compassie voor jezelf en jouw proces. Tijd om te luisteren naar jouw lichaam en naar wat het nodig heeft.